Tentang Kuasa Membeli Si Wanita

Thursday 27 March 2014

Wanita seringkali dikaitkan dengan kuasa membeli yang tinggi.

Tidak lupa juga di Malaysia.

Kita boleh lihat wanita disini mempunyai keupayaan untuk membeli lebih tinggi berbanding lelaki.

Tidak perlu pergi jauh, lihat sahaja bagaimanamereka mendominasi pasar raya yang kini hangat mempromosikan 'Year End Sale'.



Hari ini kami ingin berkongsi hasil tinjauan mengenai karakter prospek dari golongan
wanita, yang telah dibuat oleh HomeDepot.com.

Yakni FAKTOR-FAKTOR mempengaruhi tindakan mereka untuk membeli produk.

1) Wanita Prospek Yang Sangat Teliti

Wanita lebih suka mengkaji produk dengan terperinci sebelum melalukan pembelian. Mereka rela menghabiskan masa dan membiarkan si suami menunggu di luar pasar raya berjam-jam.

Hanya untuk membaca kandungan, cara pemakaian, kualiti, ketahanan, dengan teliti untuk memastikan tiada kesan sampingan dan 'value for money'.

2) 'Tertipu' dengan Sentimen Emosi

Golongan wanita Lebih gemar meletakkan sentimen emosi berbanding asbab yang lebih rasional dan boleh diterima akal. Fakta dan figur mengenai produk hanya sampingan bagi mereka, sedangkan mereka lebih mahu tahu adakah produk itu menyelesaikan permasalahan yang
dipendam lama. (what the product will do for them)

3) Layanan Selepas Pembelian

Golongan wanita juga sangat menekankan aktiviti dialog sebelum pembelian dan selepas pembelian. Mereka meletakkan kepercayaan dan kesetiaan yang tinggi (long term loyalty) kepada jenama yang sudi melayan pertanyaan dan karenah.

Mereka rela membayar nilai wang lebih tinggi bukan sekadar memiliki produk, juga layanan pelanggan (customer service) selepas pembelian.


Berdasarkan pengalaman anda, golongan manakah yang mudah untuk membeli produk anda, baik dari golongan lelaki mahupun wanita?

Dan jika anda seorang wanita, adakah anda bersetuju? ;)

0 comments:

Post a Comment

 
Tips Perniagaan Internet © 2012 | Designed by Masso Dasuki, in collaboration with Msolution Network , MSolution and Business Solutions