SEO Tips untuk Blog

Friday 21 March 2014

Blog pada asalnya sebagai sesuatu jurnal atas talian untuk individu, namun telah menjadi alat perniagaan yang boleh di gunakan untuk memasarkan diri atau produk di internet . Log web atau blog yang kini digunakan bukan sahaja untuk tujuan mnulis semata-mata, tetapi juga sebagai SEO ( pengoptimuman enjin carian) di mana pakar menggunakan untuk meningkatkan ranking laman web di laman keputusan enjin carian ( SERP) .



Satu perkara menarik tentang menjaga dan mengekalkan blog (juga dikenali sebagai blogging ) adalah bahawa sesiapa sahaja boleh ber"blogging" . Apa yang akan membuat blog yang lebih berjaya daripada kebanyakan, hanya satu iaitu topic tertumpu kepada pembaca sasarannya. Sudah tentu, ia tidak akan merosakkan blogger (orang yang mengekalkan blog) memiliki beberapa kemahiran asas memandu arah dan mewujudkan pautan kepada laman web dan blog yang lain.

Hari ini, bloggers mendapati bahawa mereka bukan sahaja boleh menulis dan menerbitkan pemikiran mereka secara percuma, tetapi juga boleh mendapati diri mereka mendapat pendapatan untuk menulis. Ini kerana salah satu teknik dalam SEO adalah untuk membuat kandungan kaya dengan kata kunci, yang pada asasnya apa yang enjin carian cari dalam ranking laman web dalam SERPs itu.

Di sini adalah beberapa tips untuk membuat blog seterusnya alat SEO yang berkesan.

1. Pilih Tema

Kebanyakan blog tidak pernah mendapat jumlah pembaca yang sebenar kerana ia hanya merupakan pemikiran seorang penulis, dengan tema yang masuk akal sedikit untuk mengikat keseluruhan blog bersama-sama. Jika penulis blog itu tidak ada tujuan dan semata-mata sebagai menulis sebagai diari, ini benar-benar merugikan.

Walau bagaimanapun, untuk SEO : blog perlu mempunyai tema yang akan mengikat semua "posting" (artikel-artikel) bersama-sama. Ini adalah kerana bukan hanya mencari kata kunci, enjin carian juga akan menilai sama ada laman yang hanya berlaku untuk mempunyai banyak "kata kunci" yang di cari atau sama ada keseluruhan blog adalah mengenai topik yang ia cari.

2. Tajuk Blog Berkaitan Dengan Tema.

Bekerjasama dengan idea tema, apabila membina blog anda (sama ada dengan nama domain anda sendiri atau laman blog percuma), letakkan nama URL yang mempunyai perkataan yang berkaitan dengan tema. Sebagai contoh, jika anda akan ke blog tentang membuat tudung, cuba untuk menggunakan kata-kata yang berkaitan dengan yang di URL blog anda (seperti www.tudungsifarah.com ). Nama blog anda dengan menggunakan kata-kata yang berkaitan dengan tema anda juga. Enjin carian melihat perkara-perkara ini dan juga untuk menentukan berapa banyak blog anda mungkin boleh mendapat tempat di Google Search.

Jika anda blog di tapak hosting, ia adalah mungkin untuk mempunyai blog anda wakilkan ke dalam kategori yang sepatutnya. Ini akan membantu membuat enjin carian lebih mudah untuk mencari blog anda memandangkan kategori itu mempunyai kaitan dengan tema dan kata kunci carian.

Kemudian, setiap posting anda juga perlu bertajuk dengan perkataan yang berkait rapat dengan tema anda. Sekali lagi, bekerja di sebuah blog dengan tema tudung, satu artikel boleh bertajuk "Cara Memakai Tudung : Bagaimana Bermula " . Ini akan memberikan anda, URL yang kaya dengan kata kunci, yang membantu dalam ranking laman pada SERPS.

3. Linkkan Setiap Blog Yang Berkaitan Kepada Anda

Satu lagi perkara mengenai blog, yang pakar-pakar SEO dapati untuk menjadi satu kelebihan yang besar adalah hakikat bahawa blog membuat pautan ke blog yang lain, yang seterusnya menjadikan mudah untuk blog lain link kepada anda .

Ini merupakan satu lagi kriteria enjin carian menggunakan pautan(backlink) untuk membuat keputusan. Lebih pautan masuk ia mempunyai kira-kira kata kunci dalam carian akan meningkatkan status ranking kerana halaman yang menunjukkan bahawa ramai orang berfikir apa yang anda tulis adalah sumber maklumat yang baik.

Oleh itu, apabila menulis di blog anda, pastikan anda mengambil masa untuk membaca blog orang lain dan artikel lain yang berkaitan dengan tema anda. Membuat link kepada mereka supaya anda letakkan rujukan untuk maklumat lanjut. Ini akan meningkatkan peluang orang lain yang mewujudkan pautan yang merujuk ke blog anda.

4. Kandungan Yang Segar

Dengan kerap mewujudkan kandungan segar di blog anda , enjin carian akan cenderung untuk melihat ke blog anda terlebih dahulu sebelum orang lain yang tidak dikekalkan dan diperbaharui sebagai kerap seperti yang anda lakukan .

0 comments:

Post a Comment

 
Tips Perniagaan Internet © 2012 | Designed by Masso Dasuki, in collaboration with Msolution Network , MSolution and Business Solutions