Cara Menulis Headline Menarik

Tuesday, 1 April 2014

Raja pengiklanan atau lebih dikenali 'The Father Of Advertising', David Ogilvy pernah menegaskan betapa pentingnya penulisan headline dengan
berkata,

"Secara purata, orang membaca headline lima kali ganda lebih banyak daripada membaca badan copy.

Apabila masa anda menulis headline, anda umpama meluangkan 80 sen dari satu dollar yang anda miliki.. ."

Kami kongsikan beberapa jenis headline yang anda boleh terus pakai dan lihat impaknya secara serta merta..


#1 - Headline Jenis 'How To'


Headline ini adalah headline yang sentiasa berjaya menarik perhatian ramai prosek.

Ramai di antara kita mencari solusi kepada pelbagai masalah.

Sebagai contoh:

"Bagaimana Anda Boleh Jadi Langsing Dengan Menggunakan 7 Cara Magik Kuruskan Badan Dalam Masa 21 Hari"


#2 - Headline Jenis Testimonial dan Jaminan


Apabila pelanggan dalam dilema, maka dua perkara yang mampu membantu mereka membuat pembelian iaitu testimonial dan jaminan.

Headline jenis testimonial membuktikan produk yang bakal ditawarkan adalah terbukti berjaya menyelesaikan masalah yang dihadapi prospek, dan juga telah ada orang yang terlebih dahulu menguji keberkesanannya.

"Anak Saya Bangkit Dari Kegagalan Peperiksaan Percubaan Dan Score 9A Dalam SPM Dengan Bantuan Sistem Smart Study Dr R!"


#03 - Headline Jenis Emosi


Headline jenis emosi ialah headline yang memanipulasikan emosi pembaca.

Headline seperti ini selalunya lebih bersifat pedas dan tegas.

Namun ia terbukti di dalam dunia copywriting adalah emotion sells,word tells.

"Kecewa Dengan Penampilan Diri Anda Yang Tidak Menarik Dan Masih Gagal Mempunyai Teman Wanita? - Walaupun Anda Memandu Ferrari?"


p/s : Ini hanyalah sebahagian jenis headline yang menjanjikan pulangan ribuan ringgit untuk dijadikan bahan pemasaran anda.


0 comments:

Post a Comment

 
Tips Perniagaan Internet © 2012 | Designed by Masso Dasuki, in collaboration with Msolution Network , MSolution and Business Solutions